Oh! Strategie & Copywriting logo

B2B-marketing: begin bij een goed verhaal

door | 24 jun 2022

Nu ik als merkstrateeg al een tijdje voor mezelf werk, krijg ik steeds vaker te horen dat ondernemers niet durven te posten op LinkedIn. Zonde!

Zo vertellen ze mij dat ze moeite hebben met het creëren van bereik, dat connectieverzoeken niet worden geaccepteerd of erger, er wordt helemaal niet gepost omdat zij bang zijn voor het oordeel van een ander. Deze pijnpunten hebben allemaal één gemeenschappelijke factor, en ik heb de oplossing: 

Storytelling.  

Oh?* 

*Nee, Oh! (Strategie & Copywriting)

De valkuil van B2B-marketing

Het is gemakkelijk voor B2B-bedrijven om verstrikt te raken in marketing voor bedrijven in plaats van marketing voor (eigenlijk) gewone mensen. Meteen je product of dienst aanbieden is dan ook schieten met losse flodders. Als de consument, een andere business in dit geval, zich niet herkent in jouw product of dienst dan kun je dat connectieverzoek of die nieuwe sale op je buik schrijven.

Sterke content gaat over menselijk zijn.

Dat is echt zo.

Wil je als ondernemer of B2B-marketeer scoren, dan is het belangrijk om dat op een menselijke manier te doen. Belicht de pijnpunten van je klanten, toon begrip en bied een oplossing: jouw product en/of dienst. Dat begint bij storytelling.

Storytelling en B2B-marketing

Al vanaf oudsher vertellen mensen verhalen aan elkaar. Verhalen die inspireren en motiveren om actie te ondernemen. Verhalen waarin we ons herkennen en die verbinden. Kortom, verhalen maken ons menselijk.

Fast-forward naar 2022. Verhalen aan elkaar vertellen doen we nog steeds, maar nu ook binnen een ‘commerciële setting’. Ook wel storytelling. Storytelling is het proces waarbij feiten en verhalen worden gebruikt om iets over te brengen aan je publiek. Verhalen die zorgen voor merkvoorkeur en merkbekendheid, waardoor bedrijven en ondernemers zich kunnen onderscheiden van de rest.

Daarbij helpt storytelling ook om abstracte concepten uit te leggen en complexe boodschappen te vereenvoudigen. In het geval van B2B-marketing helpt storytelling om saaie en zakelijke content tot leven te wekken. Het creëren van een verhaal rond je merk, product of dienst kan het niet alleen vermenselijken, het helpt ook je bedrijf te vermarkten.

Wat is de meerwaarde van jouw merk, product of dienst?

“Met trots kan ik mededelen dat…”

We kennen ze allemaal op LinkedIn, of misschien ben je er zelf ook schuldig aan: ondernemers die het platform alleen gebruiken om hun successen te delen. Mocht je je hier nou in herkennen, geen zorgen, er is nog een weg terug.

Ook ik sla soms de plank mis…

De kracht van een sterke marketingstrategie zit ‘m namelijk in het leveren van meerwaarde. Wat kunnen anderen van jou leren? Leid met educatieve en nuttige inhoud, maar maak het ook persoonlijk. Je kunt menselijk zijn zonder te veel te delen.

Begin bij een goed verhaal

B2B-marketing begint bij een goed verhaal, oftewel storytelling. Verhalen die educatief, inspirerend en herkenbaar zijn. Bonuspunten voor jou als dat verhaal mensen samen weet te brengen.

Of het nu gaat om het vertellen waarom je voor je carrière hebt gekozen, een mentor die je heeft geholpen, een uitdaging die je bent tegengekomen of hoe je je bedrijf bent begonnen – koppel jouw verhaal altijd aan een eigen persoonlijke ervaring. Deel de lessen die jij uit deze verhalen en ervaringen hebt gehaald. Dan volgen de connectieverzoeken en netwerkmogelijkheden vanzelf.

TLDR; Storytelling stelt ondernemers en bedrijven in staat hun ‘waarom‘ op een creatieve, boeiende, manier over te brengen en merkvoorkeur bij volgers te creëren. Dat alles, zonder dat je “salesy” overkomt.

Klaar voor een uniek merkverhaal?

Humor, passie en kinderlijk enthousiasme voor dat wat je doet zijn dé elementen voor een sterk merkverhaal. En laten we eerlijk zijn, ze maken het werk ook een stuk leuker. Dát enthousiasme breng ik samen met jou terug in je business. Het resultaat? Weten waar je voor staat als merk, een ijzersterke merkbelofte en content waar anderen nog een puntje aan kunnen zuigen. Jouw merk is uniek, own that sh*t!

Hannah Fransen met OH ballonnen

Verder lezen?