Oh! Strategie & Copywriting logo

Het before-en-after effect: waarom het werkt

door | 24 feb 2023

Ben je op zoek naar manieren om jouw marketingstrategie aan te scherpen? Wellicht dat je het before-en-after effect bent tegengekomen tijdens je zoektocht. Dit effect is gebaseerd op psychologische principes zoals sociale bewijskracht, contrast, instant gratificatie en het halo-effect. Precies de reden waarom het zo goed werkt. Maar is het ethisch verantwoord? Ontdek de voor- en nadelen en de do’s en don’ts om jouw marketingcampagnes op de juiste manier op te zetten.

Wat is het before-en-after effect?

Even in het kort, wat is dat before-en-after effect nou precies? Dit effect, veelal terug te zien in marketinguitingen, is gebaseerd op verschillende psychologische principes, vandaar dat het zo goed werkt. Ik zet ze even voor je op een rijtje:

Sociale bewijskracht: Eén van de principes waardoor voor- en nabeelden zo goed werken is het effect van sociale bewijskracht. Wij als mensen zijn kuddedieren en hebben de neiging om het gedrag van anderen te imiteren. Voor- en nabeelden beelden van mensen die succesvol producten of diensten gebruiken, overtuigen jou als ordinair kuddedier om hetzelfde te doen. 

Contrast: Een ander principe dat het before-en-after effect zo succesvol maakt is het effect van contrast. Het menselijk brein is namelijk beter in staat om verschillen te zien in plaats van overeenkomsten. Door het laten zien van de voor- en nabeelden creëren merken een dramatisch verschil tussen twee situaties. Om daar een schepje bovenop te doen zijn de ‘before’ beelden vaak een weergave van wat je níet wilt als consument. Nog meer reden om dat ene product te kopen dus.

Een before en after van een voedselproducent. Voor: een ‘ongezonde’ versie van jezelf. Na: een ‘gezonde’ versie. De boodschap? Gezonde voeding helpt je naar een gezonde versie van jezelf.

Instante gratificatie: Anno 2023 is instante gratifactie hot and happening. Binnen een half uur je boodschappen voor de deur, 24/7 bezorgdiensten en medewerkers die via whatsapp direct al jouw vragen beantwoorden. Wat wil je nog meer? Instante gratificatie speelt ook bij voor- en nabeelden een rol. Mensen willen snel resultaat zien en voelen, het before-en-after effect laat in een oogopslag zien dat het product dé oplossing is.

Halo-effect: Als laatste op het lijstje hebben we nog het Halo-effect. Dit effect treedt op wanneer wij mensen een positieve indruk over één aspect van een product ervaren. Onze hersenen laten ons geloven dat de rest van het product dan ook geweldig moet zijn ongeacht andere factoren zoals de prijs of kwaliteit. 

Dus, met het before-en-after effect haal je consumenten op sluwe wijze over om jouw product of dienst te kiezen. Overigens kun je een before-en-after op verschillende manieren framen. Van oplossing van een probleem, ‘nu ervaar je X, maar met ons product ervaar je Y’, óf om juist aandacht te vragen voor een probleem zoals eenzaamheid bij ouderen. De campagnes van Een tegen Eenzaamheid zijn hier een goed voorbeeld van.

Een snippet uit een Een tegen Eenzaamheid campagne. Voor: een oudere eenzaam en alleen. Na: samen kerst vieren tegen eenzaamheid.

Before-en-after effect in marketing: ethisch?

Een interessant aspect om te overwegen bij het gebruik van “before en after” beelden in marketing, is de ethiek erachter. Hoewel deze techniek vaak succesvol is om de waarde van een product of dienst te tonen en consumenten te overtuigen, kun je het ook als misleidend beschouwen.

Dat komt omdat consumenten veelal overtuigd zijn dat voor- en nabeelden gemanipuleerd zijn op de een of andere manier. Niet alleen creëert dat onrealistische verwachtingen bij consumenten – I mean, wie verliest er nou 10 kilo in 10 dagen?! – het zorgt ook voor ontevredenheid wanneer de wilde claims van het before-en-after effect niet waar blijken te zijn. Daarnaast kan het gebruik van voor- en nabeelden de indruk wekken dat het product of de dienst de enige oplossing is voor het probleem van de consument. Dat terwijl je als merk juist sterk uit de verf komt wanneer je eerlijk en transparant advies geeft, ook als dat betekent dat je misschien geen match bent voor je klant. Vooral met het koopgedrag van Gen-Z is dit iets waar je als merk rekening mee moet houden, hierover zal ik nog een los stuk plaatsen. 

Before-en-after effect: Do’s en don’ts

Ok, je hebt dus een supergoed product (of een dienst) en wilt het before-en-after effect inzetten in je marketingcampagnes. Dan heb ik een aantal do’s en dont’s waar je op moet letten:

Before-en-after dont’s

  • Manipuleer je beelden niet too much: Natuurlijk hoort productfotografie en campagne er lekker uit te zien, maar don’t overdo it met de claims die je maakt in je voor- en nabeelden. Dit zorgt voor onrealistische verwachtingen bij de consument en uiteindelijk tot teleurstelling en ontevredenheid.
  • Gebruik het als enige onderdeel marketingstrategie: Ok, het before-en-after effect werkt, maar dat is nog geen reden om alleen deze vorm van framing te gebruiken. Je wilt consumenten ook meer informatie geven over je product, dienst en natuurlijk merk. 
  • Gebruik onduidelijke of misleidende labels: Beetje in lijn met de eerste don’t. Gebruik geen onduidelijke of misleidende labels zoals “resultaten kunnen variëren” om jezelf in te dekken. Zorg dat je product goed is en dat je de pijnpunten van jouw doelgroep daadwerkelijk kan oplossen.

Before-en-after do’s:

  • Zorg voor transparantie: Wees eerlijk en transparant over hoe “before en after” beelden zijn gemaakt en welke resultaten consumenten kunnen verwachten. Tip: gebruik User Generated Content (UGC). Dit zijn beelden en content gemaakt door (tevreden) klanten, realistischer kan het niet.
  • Presenteer de werkelijke voordelen: Zorg ervoor dat de voor- en nabeelden de werkelijke voordelen van je product of dienst presenteren. Dingen uit je duim zuigen werkt anno 2023 niet meer. 
  • Speel met de content: Kijk wat bij jouw merk en verhaal past. Heb je een grappige tone of voice? Tuurlijk mag je dan aandikken om je punt duidelijk te maken. Maar zorg er dan wel voor dat dit ook duidelijk is voor je doelgroep, anders sla je de plank mis.

Wil je nou aan de slag met het before-en-after effect, maar kom je er zelf niet helemaal uit? Stuur dan even een berichtje of volg mij op LinkedIn, daar deel ik wekelijks handige tips. 

Klaar voor een uniek merkverhaal?

Humor, passie en kinderlijk enthousiasme voor dat wat je doet zijn dé elementen voor een sterk merkverhaal. En laten we eerlijk zijn, ze maken het werk ook een stuk leuker. Dát enthousiasme breng ik samen met jou terug in je business. Het resultaat? Weten waar je voor staat als merk, een ijzersterke merkbelofte en content waar anderen nog een puntje aan kunnen zuigen. Jouw merk is uniek, own that sh*t!

Hannah Fransen met OH ballonnen

Verder lezen?